Aktivně odpočinout a zažít

Rabštejnská I.

Chyše - vyhlídka - Žďárek - Kračín - (Tis u Blatna) - Sklárna - Viklany - Nový Dvůr - Černý rybník - Rabštejn n. S. - Jabloná - Dvorec - Luby - Chyše

• Vzdálenost: 35 km
  • Převýšení: 650 m nejvyšší bod: 610 mn.m. nejnižší bod: 420 mn.m.
  • Typ kola: Trek, Cross, MTB
  • Občerstvení: Tis u Blatna, Sklárna, (Nový Dvůr), Rabštejn n. Střelou

Popis: Začínám svou asi nejoblíbenější trasou díky své mírné náročnosti (pro mě rekreačního jezdce) a prostředím, které nabízí pestrou škálu přírodních i historických zajímavostí. Tato trasa má výhodu i v tom, že je variabilní a dá se přizpůsobit situaci i během jízdy, nebo si můžete zvolit pohodlnější či terénnější trasu (jsem pro druhou). Na této trase se po asfaltu (silničním provozem) pohybujete zhruba z 1/3, ovšem zde vás neomezí skoro žádný provoz.

Itinerář: Z Chyše pojedete směrem na Lubenec po silnici. Za Chyší pod prvním cca 200m sjezdem se nachází v levotočivé zatáčce odbočka vpravo do lesa. Zde vás čeká nejtěžší stoupání celé trasy asi po 600 m dlouhé lesní cestě, po které vystoupáte o 60 m výš (no nemusíte celé šlapat, ale dá se) :-) Na vrchu vás ovšem čeká krásná skalní vyhlídka do okolí Chyše a údolí Střely. Skalní vyhlídku najdete celkem snadno. U zastřešeného odpočívadla opřete kola a pěšky sejdete o pár metrů níž. Po náležitém shlédnutí okolí Chyše a údolí řeky Střely z vrcholů skal pokračujete od zmíněného odpočívadla po žluté turistické značce až do Žďárku luční a lesní cestou. Ve Žďárku se napojíte na silnici vedoucí až do Tisu přes Kračín (v Kračíně budete rozjeti, takže bez váhání doleva po hlavní). Na tomto úseku jedete téměř po vrstevnici, takže jen mírné vlnění. V Tisu už budete mít najeto cca 10 km, tak můžete využít zastávku např. U kamenného stolu a občerstvit se. Pozn.: Za Kračínem se lze napojit na zelenou a jet přímo na Sklárnu pěknými lesními cestami lemovanými Bowldery. Pokud se rozhodnete pro trasu přes Tis na Sklárnu, tak odtud se nabízí dvě možnosti: 1a.) po červené (hned za hospodou) až na Sklárnu (úzké lesní pěšiny mezi kameny s výskytem brodu a jedním krátkým prudším sjezdem), 1b.) po červené 300m, pak vpravo po naučné stezce až na Sklárnu (trasa podobná té přímo z Kračína), nebo 2.) u kostelíka sjet prudce vpravo z hlavní silnice a pokračovat po rozbité asfaltce (postupně se spravuje) asi 1,3 km. Zde odbočit vpravo na pevnou lesní cestu, která vás určitě zavede až na Sklárnu. Na Sklárně se vyskytuje rekreační objekt, kde si můžete zpestřit chvilku např. v lanovém centru. Odtud se můžete vydat k Viklanům buď po pohodlné asfaltce (900m a odbočit vpravo), nebo po červené lesem, pak po 700 m na rozcestí vlevo po žluté (pěšiny lesem a mýtinami lemované množstvím Bowlderů) (za mě druhá možnost). Žlutá vás zavede až k Viklanům, které jsou ukryty v lese 200 m od silnice vpravo. Po opravené asfaltce přijedete k hlavní silnici Žihle - Rabštejn, kde se dáte vpravo a po necelém kilometru se ocitnete v Novém Dvoře u restaurace (pokud se zde budete chtít občerstvit v době oběda, tak si ověřte, jak dlouho budete čekat na jídlo - není vyjímkou 2hod. čekání) :-) Odtud se to pěkně sviští po asfaltu směrem k Rabštejnu a zde pozor! Můžete si to svištět po asfaltu z 3 km kopce rovnou až do Rabštejna, ale já bych to vzal na křižovatce vpravo směrem k Černému rybníku. Nad rybníkem je odbočka vlevo mezi chatky, kde se napojíte na červenou turistickou, po které přijedete do Rabštejna pěknou lesní cestou. Nenechte se odradit značkou "zákaz vjezdu" a nápisem "Soukromý pozemek", to by tudy snad nebyla vyznačena červená turistická trasa. Věřím, že ač se jedná o soukromý pozemek, majitelé při tichém projetí nebudou nic namítat. Při sjezdu lesem vás překvapí mj. i hladce upravená asfaltová cesta. Před vyjetím na louku, kde se vám zjeví Rabštejn jak na dlani, podstoupíte nejprudší klesání, kde jistě  na chvíli nesundáte prsty z brzd. Po projetí louky sjedete po pěšině k řece Střele a ke krásnému jezu na ní. Po cestě kolem břidlicového lomu přijedete ke kamennému mostu (2. nejstarší v ČR). Za mostem u restaurace bych se za prvé občerstvil a za druhé bych tam nechal kola a šel bych asi 5 km okruh nádhernou naučnou stezkou. Poté si vyšlápnete 16% stoupání Rabštejnem na převod alá Večerníček, ale někomu to stejně nedá a občas se zastaví, aby se pokochal krásami Rabštejna. Téměř na konci Rabštejna U Laury je možnost dalšího občerstvení , ale hlavně tam se musíte dát vpravo mezi stavení, kde vede zelená turistická trasa. Tam vás čeká odměna za výšlap v podobě delšího sjezdu po lesní cestě až na louku, po které se dostanete k lávce přes Střelu. Pokračujete přes lávku lesíkem přes brod k silnici 3.třídy, která vede téměř celá kolem řeky až do Chyše, na které můžete spatřit další dva pěkné jezy před Jablonou a za Dvorcem. V Lubech vám ochotně na zvonek prodají některé z produktů zdejší farmy.